<
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

PETER BILOEN

Peter Biloen bereikte in 2004 als eerste Nederlandse dirigent de finale van de gerenommeerde Donatella Flick Conducting Competition waar hij het London Symphony Orchestra in het Barbican Centre dirigeerde. In 2005 won hij de nationale dirigentenprijs van het Anton Kersjesfonds en kreeg hij bij het Aspen Music Festival het prestigieuze Academy Conductor Fellowship toegekend. Hij staat bekend om zijn heldere interpretaties van zowel klassiek als modern repertoire.

Biloen is een veelgevraagd dirigent bij orkesten in binnen- en buitenland. Hij dirigeerde in 2013 onder meer het Orchestre National de Montpellier, het Hong Kong Philharmonic, deFilharmonie, het Bangkok Symphony en het Gelders Orkest. Afgelopen seizoen dirigeerde hij opnieuw het Gelders Orkest en diverse programma's bij het Hong Kong Philharmonic. Begin seizoen 2015/16 maakte hij een succesvol debuut bij de Philharmonie Zuidnederland waar hij het komend seizoen is teruggevraagd. Ook keert hij terug bij het Hong Kong Philharmonic en het Bangkok Symphony.

Daarnaast is Biloen actief als operadirigent. Hij dirigeerde Die Entführung aus dem Serail van Mozart tijdens de Alden Biesen Zomeropera van 2009, Humperdincks Hänsel und Gretel in de Koninklijke Schouwburg van Den Haag in 2011 en opera's van Mozart, Haydn, Marschner en Pashkevich tijdens het Amsterdamse Grachtenfestival van 2008 tot en met 2012. Als assistent-dirigent werkte hij in 2012 bij de Nederlandse Opera met Carlo Rizzi aan Rossini's Il Turco in Italia en in 2014 bij de Opéra National de Paris met Mark Elder aan de voorbereiding van Puccini's La Bohčme. Bij de Zaterdag Matinee werkte hij als assistent-dirigent onder andere met Jaap van Zweden, Edo de Waart, Hans Graff en Sir Mark Elder aan vele opera's waaronder Wagners Parsifal en Lohengrin, Ravels L'Enfant et les Sortileges, Verdi's Otello en Puccini's Fanciulla del West met zangers als Eva-Maria Westbroek, Robert Holl, Christianne Stotijn, Kristine Jepson, en Klaus Florian Vogt.

Biloen dirigeerde wereldpremičres van talloze gerenommeerde componisten en werkte samen met onder anderen Witold Lutoslawski, John Cage en Pierre Boulez met opvoeringen in Europa, de Verenigde Staten, Rusland en China. Ook leidde hij de wereldpremičres van composities van o.a. Ron Ford, Fung Lam, Reza Namavar en Marijn Simons. Als assistant-dirigent was hij betrokken bij de premičres van werken van John Luther Adams, Philip Glass, Thomas Larcher, Christopher Rouse en Peter-Jan Wagemans. Dit seizoen assisteert hij bij de wereldpremičre van de nieuwste opera van Louis Andriessen, Theatre of the World.

Biloen volgde zijn opleiding aan diverse conservatoria. Na het behalen van zijn bachelor aan de New England Conservatory of Music in Boston in 1992 zette hij zijn opleiding voort aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam en behaalde hij in 1998 zijn diploma orkestdirectie aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag. Tot zijn mentoren rekent hij Jorma Panula, Yuri Simonov, David Zinman, Ed Spanjaard, Jac Van Steen en Hans Vonk. Van 2006 tot 2008 werkte hij als assistent-dirigent met Jaap van Zweden bij het Radio Filharmonisch Orkest en de Kamerfilharmonie.

Jarenlang was hij vaste altviolist van het Radio Filharmonisch Orkest en speelde hij regelmatig in het Nederlands Kamerorkest en het Koninklijk Concertgebouworkest. Deze ervaring is van essentiële invloed geweest op zijn uitgebalanceerde, veeleisende manier van dirigeren. Biloen: 'Omdat ik jarenlang in die positie heb gezeten, in die orkesten heb gespeeld, weet ik wat werkt, wat belangrijk is. Ik weet als geen ander wat de musici van mij nodig hebben en wat ik hun kan vragen. Ik spreek de taal van het orkest.' Louis Andriessen lijkt het daarmee eens te zijn: 'Hij heeft een nimmer falend instinct voor de juiste tempi; is briljant in repeteren; ongelooflijk to the point, en is met zijn grote sociale begaafdheid in staat mensen het uiterste te laten geven – en de musici te laten houden van de muziek die ze spelen.'

Uit de Pers:

'De briljante maestro Peter Biloen heeft een grondige en precieze benadering' Midi Libre

'Zijn spaarzaamheid was elegant. Zijn Mozart expressief en helder.' The Classical Source

'Biloen bleek heer en meester over Bruckners Vierde symfonie. Opvallend was hoe rustig, nobel en trefzeker Biloen de verschillende delen opzette. De climaxen ontstonden heel natuurlijk, klonken nergens overspannen. Als zo'n climax op het kookpunt was, en het orkest los mocht gaan, bleek Biloen net zo'n krachtige linkervuistje als Haitink te hebben.' Trouw

CV Peter Biloen [downloaden]

Connection failed: Access denied for user 'root'@'localhost' (using password: NO)